Profil

Pædagogiske principper

Skolen er en Grundtvig Koldsk Friskole.
 
Skolen vægter:
1. Forpligtende fælleskab
2. Alsidighed
3. Ligeværdighed
4. Faglighed
5. Det Musisk/kreative
 
For at give barnet de bedste muligheder for at finde sig selv, at udvikle sig, og at blive sig selv, undervises der bredt, så den enkelte elev udfordres bedst muligt. Fortællingen har en central plads, og på vores skole er det vigtigt at eleverne er medfortællende. Det er de, når der arbejdes med teater, billedkunst, emner, musik, animation og andre musisk/kreative aktiviteter, hvor eleverne sætter deres egne fortællinger i spil. 
 
Alle børn er med i et teaterprojekt, en gang om året og alle er på lejrskole hvert år. Hver dag begynder med en morgensamling, og to gange om ugen er der fortælletime.
 
Vi vægter faglighed i alle fag højt - for os er det lige vigtigt, at have en høj faglig standard i de boglige, såvel som de praktiske fag.
 
To - tre årgange går normalt sammen i en gruppe. Her er der to voksne i  alle timer. I nogle timer i f.eks sprog, matematik, emne eller hvor det giver bedst mening, kan gruppen være delt i flere mindre grupper.
 
Flere gange i løbet af skoleåret arbejdes der på tværs af alle årgange og de mindre har store "venner", der hjælper de små ind i skolen.
 
Fysik/kemi undervisning foregår i tæt samarbejde med Natur videnskabernes hus (NVH).
 
Vi har et tæt samarbejde med Animationsskolen i Viborg.
 

De enkelte fag

skolens obligatoriske fag:

Valgfag og anden frivillig undervisning:

Lektiepolitik

Lektierne skal laves til det aftalte tidspunkt!

Skolens regler og normer for elevernes opførsel

Både som elev, forælder og ansat på Gudenådalens Friskole, er det vigtigt at du føler dig velkommen og værdsat, hver dag. Vi har hver især en lille del af ansvaret for at det lykkes!

Normen hos os er derfor at, alle tager var på hinanden, opfører sig ordentlig og hjælper til med at hver dag er en god dag! 

Opstår der problemer bruger vi først og fremmest dialogen som redskab.